Gezondheidsnetwerk

Gepubliceerd op: 20 augustus 2020 12:00

Op 16 juli hebben we een online wijknetwerkbijeenkomst gehouden met zorgverleners en partners uit de wijk Holy. Er waren in totaal 18 aanwezigen, die allemaal iets willen betekenen voor de aanpak van laaggeletterdheid en daarmee het vergroten van de basis- en gezondheidsvaardigheden. Er is voornamelijk behoefte aan trainingen voor het herkennen van laaggeletterdheid, maar nog meer voor het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.

Dit zien we ook terug in de wijk Vlaardingen Centrum. Ook daar geven zorgverleners aan dat ze het nog steeds moeilijk vinden om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken. In het najaar zullen er daarom vanuit de Bibliotheek de Plataan gerichte trainingen komen voor het herkennen en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.
Er was onder de deelnemers veel interesse in het Bondgenootschap Basisvaardigheden en een enkele hebben al toegezegd om partner te worden.
Daarnaast was er onder de aanwezigen ook veel interesse in een tweede digiTAALpunt in de wijk Holy. Ook dit staat in het najaar op de planning.

DigiTAALpunt Emmahof is verhuisd
Het digiTAALpunt in Gezondheidscentrum Emmahof is verhuisd naar de begane grond, tegenover de hoofdingang. Het digiTAALpunt is open op dinsdag en donderdag van 9.30 uur tot 11.30 uur. Heeft u vragen over laaggeletterdheid, de aanpak ervan of het aanbod van de bibliotheek? Schroom dan niet om een praatje te maken met onze taalvrijwilligers.

Informatiebijeenkomst over de nieuwe donorwet
Op maandag 20 juli was er in de bibliotheek de Plataan een informatiebijeenkomst over de nieuwe donorwet. Tijdens de bijeenkomst hebben we informatie gegeven over de donorwet en het donorregister. Ook hebben we een korte workshop gegeven over het invullen van het donorregister. In september, wanneer de overheid begint met het versturen van de herinneringsbrieven, zal er weer een bijeenkomst gehouden worden. Deze zal zowel in het centrum, als in onze vestiging in Holy gehouden worden.

Reis naar en door Corpus
De Bibliotheek de Plataan heeft voor het project "Hoe werkt ons lichaam? Een reis naar en door Corpus." subsidie gekregen van het Fonds Schiedam Vlaardingen.
Op maandag 24 augustus zullen deelnemers van het programma Cool 2B Fit en cursisten van de Gezonde Taal op excursie gaan naar Corpus.

Filmpjes aanpak laaggeletterdheid
We hebben samen met de huisartsen Joop Dopper en Robert Harris een filmpje opgenomen waarin het belang van het aanpak van laaggeletterdheid naar voren komt.

De cursus Gezonde Taal
We gaan wederom de cursus Gezonde Taal te organiseren. De eerste twee cursussen hebben we gegeven in onze vestiging in het Centrum. De volgende cursus willen we gaan geven in de wijk Holy. Wilt u alvast onder uw patiënten of cliënten kijken of er mogelijk geschikte kandidaten zijn die baat zouden hebben bij deze cursus? Aanmelden kan via het onlineformulier, wij zullen dan contact opnemen om een vervolgafspraak te maken.